Sunday, November 28, 2010

lets kawteam with coffee...


secawan kopi hitam

Kopi adalah minuman  popular diolah dari biji dan dipanggang

, biasa disebut biji kopi, tanaman kopi. Mereka adalah biji dari buah kopi yang tumbuh di pohon di lebih daripada 70 negara, ditanam terutama di Amerika Latin, Asia Tenggara, dan Afrika. Green kopi merupakan salah satu komoditi pertanian yang paling tersenarai di dunia. Kerana kadar kafein nya, kopi sering mempunyai kesan merangsang pada manusia. Saat ini, kopi merupakan salah satu minuman yang paling popular di seluruh dunia, manakala kedua untuk teh.
Kopi telah memainkan peranan penting dalam banyak masyarakat sepanjang sejarah. Pengaruh tenaga dari tanaman biji kopi dianggarkan telah dijumpai di kawasan-kawasan timur laut Habsyah, dan penanaman kopi telah diperluas di dunia Arab. Bukti kredibel awal minum kopi muncul di tengah 15 abad, di biara-biara Sufi Yaman di Arabia selatan. Dari dunia Muslim,. kopi menyebar ke Itali, lalu ke seluruh Eropah, ke Indonesia, dan ke Amerika Syarikat. Di Afrika Timur dan Yaman, ia digunakan dalam upacara keagamaan. Akibatnya, Gereja Habsyah dilarang pengambilan kopi, larangan berlaku sampai masa pemerintahan Maharaja Menelik II dari Ethiopia. Ia dilarang di Turki Uthmaniyyah pada abad ke-17 kerana alasan politik dan ia ada kaitan dengan pemberontakan kegiatan politik di Eropah.
Berry Kopi, yang mengandungi biji kopi, atau "kacang", yang dihasilkan oleh beberapa jenis semak cemara kecil dari genus Coffee. Kopi yang sering ditanam adalah arabica Coffee dan  'robusta' dari Coffea canephora yang lebih keras. Setelah matang, buah kopi dipetik, diproses, dan dikeringkan. Benih tersebut kemudian dibakar untuk pelbagai darjah, bergantung pada rasa yang dikehendaki. Mereka kemudian ditumbuk dan diadun untuk membuat kopi. Kopi dapat disusun dan disajikan dalam pelbagai cara.
Sebuah komoditi eksport yang penting, kopi adalah eksport pertanian utama bagi dua belas negara pada tahun 2004,  dan ia ketujuh terbesar eksport pertanian di dunia undang-undang dengan nilai pada tahun 2005. Kontroversi Beberapa dikaitkan dengan penanaman kopi dan kesannya terhadap persekitaran. Banyak kajian telah meneliti hubungan antara pengambilan kopi dan keadaan perubatan tertentu, apakah kesan keseluruhan kopi yang akhirnya positif atau negatif telah banyak diperdebatkan. Kaedah kopi telah dijumpai untuk menjadi bahan penting untuk kesan kesihatan.

0 comments:

Post a Comment

 
Powered by Blogger